/ Met visie en beleid alleen kom je er niet.
Je moet je verhaal wáár maken. /
/ Met visie en beleid
alleen kom je er niet.
Je moet je verhaal
wáár maken. /
Je kunt prachtverhalen ophangen over het vak marketing, maar het deugt niet als het niet werkt. Dat is de simpele filosofie die ik heb. Dus geen geneuzel over geweldige technieken en al helemaal niet om een aanpak te verantwoorden. Er is maar één werkelijk criterium voor geslaagde marketing: bij je doelgroepen een rationele actie, doe- of koopbeslissing tot stand brengen. Dat is verdomd hard werken. Communicatie is daarbij altijd nog het raken van snaren, het appelleren aan emoties en weten waarover je het hebt.
Met behulp van marketing kunnen organisaties hun dienstverlening zo goed mogelijk afstemmen op de behoeften van hun klanten. Dat geldt ook voor organisaties in de cure en care. Maar met visie en beleid alleen kom je er niet. ‘Je moet je verhaal wáár maken.’
/ Marketing hoort als basis te hebben mensentaal, verbeeld in creatieve marketingconcepten. /
Ik hoef een intelligent gehoor er niet op te wijzen, dat ‘een denker ‘van vlees en bloed is en iets verder moet denken dat zijn neus lang is. Dit omdat strategieën en reclameteksten en beelden aanzienlijk verder gaan dan woord en beeld, ze gaan over mensen. Daarom moet je altijd denken in termen van werkelijke communicatie. Kijken naar voetbal, de bus pakken. Daarom ga je ook naar het cafeetje op de hoek. Want met dit soort denken kom je uit de quasi ivoren torens van ons vak. Marketing hoort als basis te hebben mensentaal, verbeeld in creatieve marketingconcepten.
Het erkende reclameadviesbureau Ruijs Draaisma, waar ik samen met Hans Ruijs tot 2007 eigenaar van was, had vanuit dit structuurprincipe een full serviceconcept ontwikkeld. Dat inhield dat bedrijven hun volledige marketing en communicatie konden outsourcen naar ons bureau. Dit deden we voor een aantal grote ondernemingen, zoals Philips, Akzo Nobel, Intervet en ook Pluryn. Daarnaast hadden we ons reguliere klantenpakket van zo’n 20 ondernemingen uit het midden en groot bedrijf. Met 25 fte en een mooie ring aan vaste freelancers was het een boeiende en dynamische tent. Met hoog gekwalificeerde medewerkers, sterke structuur in systemen en hoog creatief niveau. Waarbij het credo was: If It Doesn’t Sell, It Isn’t Creative.
In 2007 verkochten we ons bloeiende bedrijf. We konden met plezier terugkijken op 25 jaar zaken doen. In 2008 maakte ik de stap naar Pluryn als Marketing Director. Ook hier was ik er niet om prachtverhalen op te hangen maar voor het realiseren van geslaagde marketing. De mouwen opstropen dus.